Back To Top
W zależności od tego w jakich warunkach tutoring się odbywa, ze względu na jakie potrzeby i z kim, możemy wyróżnić kilka rodzai tutoringu.
Tutoring rozwojowy - polega na pracy z podopiecznym w obszarze rozwoju jego zainteresowań, talentów, mocnych stron, potencjału, wartości, przekonań oraz charakteru. Tutor wytycza szlak poszukiwań oraz ukierunkowuje rozwój poprzez prace na celach, planowanie, monitorowanie i motywowanie do wykonania ustalonych zadań, które zmierzają do osiągnięcia celu.
Tutoring wychowawczy - polega na pracy z uczniem w obszarze rozwoju jego postaw życiowych i wychowania w ramach tak zwanego szkolnego wychowawstwa. Tutor w ramach pracy wychowawczej przepracowuje z uczniem różne sytuacje, poprzez różne symulacje lub na podstawie rzeczywistych historii, żeby pokazać i wyrobić umiejętność radzenia sobie z trudnościami oraz żeby pomóc w pracy nad postawami, które są szkodliwe i nie przynoszą rozwoju. Tutor w ramach tutoringu wychowawczego zachęca ucznia do wyborów dobrych i pro-aktywnych postaw.
Tutoring naukowy - polega na pracy z uczniem w obszarze jego zdolności intelektualnych i wiedzy w zakresie jakiegoś działu naukowego. Tutor jest osobą, która podobnie jak nauczyciel, ale w warunkach jeden na jeden lub jeden na dwa, wpływa na rozwój ucznia poprzez przepracowywanie jakiegoś materiału, używając różnych form przekazu i narzędzi.
Tutoring zawodowy - jedną z nietypowych odmian tutorignu jaki zachodzi poza szkołą jest tutoring zawodowy. Polega on na pracy z młodym pracownikiem / uczniem w obszarze jego umiejętności zawodowych w celu przekazania mu niezbędnej wiedzy, kompetencji i doświadczenia oraz cech charakteru, obycia i etykiety zawodowej. Tutor jest osobą bardziej doświadczoną i z większym zasobem wiedzy w danym temacie, który poprzez umiejętne wytyczanie celów, dobieranie zadań i odkrywanie mocnych stron, oraz ukazywanie pożądanych cech charakteru, wpływa na rozwój młodego pracownika, tak by stał się ekspertem w danej dziedzinie.
Tutoring rodzinny - polega na pracy z młodym człowiekiem przy dużej współpracy z rodzicami. Taki tutoring dotyczy głównie edukacji wczesnoszkolnej, gdzie uczeń nie ma jeszcze wyrobionej świadomości rzeczy ważnych i rodzice są niezbędni w procesie wyznaczenia celów rozwoju i stymulowania jego poczynań i zachowań.
Tutoring rówieśniczy - polega na samoistnym uczeniu się młodszych dzieci od starszych poprzez obserwację i naśladowanie zachowań, reakcji, postaw itp.
Tutoring w domu - inną nietypową formą tutoringu jaka zachodzi poza murami szkolnymi jest tutoring w domu lub tutoring domowy. Polega na pracy z dzieckiem/podopiecznym w szerokim zakresie rozwoju w oparciu o poszukiwanie mocnych stron, wytyczanie celów i motywowanie. Więcej na ten temat w zakładce tutoring w domu.